Singida

Vil starte med å gratulere mormor og morfar med dagene som var denne uka (vet de følger med her), gleder med til å se dere igjen!

For 2 uker siden var jeg og Michelle på besøk i Singida, her er litt om turen vår
Torsdag skulle jeg og Steinar skaffe billetter til bussen til Singida dagen etter. Dro til buss-stasjonen, som er ett av de verste stedene jeg har vært noen gang. Der var det fullstendig kaos, ekstremt mye folk og selgere som løp etter deg. Vi hadde på forhånd fått beskjed om å kjøpe billetter med ABC- bus. Ble med noen inn på et kontor vi trodde var ABC, de sa morgendagens buss var full, men at de hadde en tilsvarende buss fra et annet selskap. Så endte opp med å kjøpe billetter fra de. Idet vi er på vei ut fra busstasjonen møter vi en som er fra ABC som kan fortelle at vi har blitt lurt, det er ikke aircondition på bussen vi har billetter til. Etter litt om og men kjøper vi derfor nye billetter, ettersom det er en veldig lang buss tur. Var utrolig deilig å komme seg ut av den busstasjonen.

Fredag dro jeg og Michelle hjemmefra halv 6, da bussen skulle gå kl.07. Får heldigvis fort tak i en bajaj, og kommer oss med Daladala til busstasjonen. Er der rett før 6. Busstasjonen er enorm, med masse busser overalt. Idet vi går inn på område for å begynne å lete etter vår buss slår kl. 06 og vi må bare løpe i sikkerhet under ett tre. Alle bussene som skulle dra kl 06, og det var mange, satte gassen i bånn og hadde «kappres» ut av busstasjonen, var i hvertfall det det så ut som. Var nesten litt som å være i en film, ettersom det fortsatt var mørkt var det bare massebusslys som lyste opp i det de kjører i fullfart ut av busstasjonen i et eneste stort kaos. Da alle endelig hadde kommet seg ut, og vi var over sjokket, hjalp en oss med å finne riktig buss. Og kl.07.00 dro vi fra busstasjonen, de første timene av turen ble brukt til å sove. Etterhvert kommer de fra selskapet med kjeks, vann og brus til alle på bussen, skikkelig luksus. Etter 4 timer på bussen stopper vi ENDELIG for en dopause, stoppet varer i hele 10 min før vi fortsetter ferden videre. Vi slår ihjel tida med musikk og tv-serier på mobilen. Litt irriterende at busselskapet viser musikkvideoer med høy lyd på skjermer hele bussturen... Men etter 4 nye timer er det nok et stopp, hele 15 minutter denne gangen, så rekker å handle litt mat før vi legger i vei på de siste 5 timene av turen. Ettersom vi nærmer oss ser vi et merkelig naturfenomen. Stor enorme steiner rundt omkring i naturen og flere av de er i klynger og oppover hverandre, de ser skikkelig malplassert ut og lurer fortsatt på hvordan de har kommet dit. Etter 13 timer ankommer vi endelig busstasjonen i Singida. Merker med en gang at dette er annerledes enn Dar. I Dar står taxi sjåførene over deg, her er det ett par bajaj sjåfører som spør, men etter å ha sagt nei så er det ingen fler som spør oss. Etter en liten stund kommer Markus og henter oss. Vi stapper oss og bagasjen inn i bajajen og kjører det siste stykket hjem til Singida-gjengen. Der blir vi møtt av Krister, og Audny og Sara som har laget klart mat til oss. Suppe og hjemmebakte rundstykker smakte himmelsk.

Lørdagen tok vi turen inn til byen etter frokost. Var en liten og koselig by, sammenliknet med Dar. Var innom markedet en tur, og her var det ingen innpåslitne selgere fordi du var muzungo, veldig deilig å gå på et marked uten å bli helt utslitt. Etterpå gikk vi på fotballkamp da det lokalelaget Singida United skulle spille kamp, de er i eliteserien i Tanzania. Var god stemning på stadion med afrikanske trommer og sang, og stemningen ble desto bedre da Singida vant. Etter å ha spist lunsj dro vi hjemover igjen. Ble litt avslapping på senga, før vi satte igang med å bake brownie. Jeg hadde hatt med meg noen poser fra Norge og ettersom vi ikke har steikeovn i Dar, tok jeg de med til Singida da de hadde det. Smakte utrolig godt. På kvelden dro noen ut på byen, mens jeg og Audney ble sittende oppe å strikke og snakke til utpå natta.

Søndag sto jeg og Audny opp tidligere enn de andre for å dra til kirke, en Luthersk kirke. I det vi kommer frem er den første gudstjenesten akkurat ferdig. De kommer ut på plassen, og plutselig ser jeg ei komme ut av kirka med 2 levende høner i en plastikkpose. Det viser seg at de skal ha auksjon på kirkeplassen da gudstjenesten er ferdig. Dette er endel av kollekten, som fungerer slik at om du ikke har penger du kan gi så har du mulighet til å gi andre ting som blir auksjonert bort til de andre i menigheten etter gudstjenesten. Pengene som kommer inn går til kollekten. For det meste gikk det i grønnsaker, men unntak av hønene. Selve gudstjenesten minnet mye om en norsk gudstjeneste med tekstlesing, preken og salmer. Denne gangen var det også nattverd. Etter gudstjenesten dro vi for å kjøpe bussbilletter hjem, før vi gikk for å spise og møte de andre nede i byen. Var også innom å så på kontoret der de jobber. Etter å ha slappa av litt hjemme hos de gikk vi på ettermiddagen ned til ett vann i nærheten. Der var det massefolk og til og med isbil. Var fint å vandre langs vannet. I det det begynner å skumre kommer det uendelig mye mygg. Blir så mye og at jeg Sara nesten løper hjem. Blir tidlig kvelden ettersom vi må tidlig opp morgenen etter.

Dro fra huset 05, da bussen skulle gå 06. Bussturen hjem gikk fint, og varte i hele 14 timer og 20 minutter. I det vi går ut av bussen blir vi bombadert av taxisjåfører. Han ene følger faktisk etter oss da vi skal finne bagasjen, selv etter å ha sagt at nei vi trenger ikke taxi. Etter en god stund får vi bagasjen vår. Tanzanianere har ikke hørt om køsystem, så når de åpna en luke i bussen strømmet alle sammen i en klynge foran, i tillegg til at taxisjåfører og bærere også trengte seg frem. Vi fant ut at det beste var å gå ut av klynga og vente til alle hadde funnet bagasjen. Etter å ha fått bagasjen vår begynner taxisjåføren å følge etter oss igjen, men etter å ha sagt nei sikkert 5 ganger gir han tilslutt opp. Vi kommer oss ut av busstasjonen og finner en bajaj. Var deilig å komme hjem igjen etter en lang dag på reise.