Mambo!

Nå er det bare 5 dager til jeg sitter på flyet på vei til Tanzania, hvor jeg skal tilbringe 6 måneder i byen Dar Es Salaam. Porberedelsesperioden på Hald med undervisning om globaleproblemer, praktiske ting i forhold til uteopphold og hvordan jobbe i team, er nå over, og jeg er skal nå i gang med parkasissperioden på 6 måneder. Vet ikke helt om jeg noen gang kan bli nok forbredt, men om noen dager sitter jeg alstå på flyet. Jeg skal sammen med Gudrun, Steinar og Michelle jobbe på et prosjekt som heter OCODE, vi vet ikke konkret hva vi skal jobbe med ennå, men at det blir noe innen samfunnsutvikling som mikrofinansgrupper, lærere etc.

Skoleåret på Hald Internasjonale Senter består av et forberedende høstkurs på 6 uker, etterfulgt av 6 måneder praksis i en annen kultur, og når vi kommer hjem igjen har vi et 8 ukers etterkurs. På høst og vårkurset et vi ca 60 elever fra 12 ulike nasjonaliteter samlet på Hald, ettersom utvekslingen foregår slik at de organisasjonene som de norske studentene har praksis hos, sender noen til Norge, som har praksis i Norge. På denne måten blir det en gjensidig utveksling der vi lærer om hverandres kulturer. Jeg reiser i samarbeid med Fredskorpset via Strømmestiftelsen sitt utvekslingsprogram, Act Now, og formålet med året er at jeg skal få en dypere forståelse av mennesker, samfunn og kultur, gjennom deltakelse i en annen kultur. Jeg er nå ferdig med høstkurset som har bestått av blant annet undervisning, blåtur, kulturkveld og nye vennskap, og tar altså om noen dager fatt på praksis perioden.


Nå er pakkeliste skrevet, det meste som må handles inn handle inn, julegaver kjøpt, så nå gjenstår det snart bare å si hade til venner og familie, før jeg den 04.oktober kl. 06.30 setter med på flyet på vei til mitt nye hjem i Tanzania! På denne bloggen vil jeg prøve å holde familie, venner og bekjente oppdatert med erfaringer og opplevelser.
Team OCODE

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mbudya island

Bryllup

Kilimanjaro